Linda Öhling och Jens Wedin har båda lång erfarenhet kring att arbeta med CX och kundupplevelsen för små företag såväl som stora organisationer. Nu skriver de på en gemensam fackbok, och vi får följa deras väg från manusidé fram till utgiven bok. Häng med!
Hej, Linda och Jens. Härom veckan var det Customer Service Week. Vad bör företag göra då?
Så intressant när Customer Service Week lyfts i CX-sammanhang! Vi sliter lite med att det görs så starka kopplingar mellan just kundservice och CX då kundservice ju är en del i att leverera en bra kundupplevelse. Ofta får kundservice hantera när "fel" gjorts på andra ställen i organisationen, som när ekonomi skickat ut en felaktig faktura, juristerna har formulerat en text som varken kunder eller anställda förstår eller CRM haft en dålig dag och det gjorts felutskick.
Sedan är det å andra sidan alltid rätt att sätta fokus på service så vårt förslag är att företagen den här veckan lyfter vikten av att leverera en bra kundupplevelse genom hela kundresan, där kundservice är en del, om än en väldigt viktig sådan! Det ger ett fint tillfälle att sätta fokus på förmågan kundresor också. Samt att lyfta de som utmärker sig att leverera en bra service genom kundresan. Det kanske omvänt är den skickliga kollegan på ekonomi, hos juridik eller CRM. Hylla och lyft varandra, det kan det aldrig bli för mycket av!
Apropå globala företeelser så närmar vi oss NaNoWrimo (National Novel Writing Month) - november som många dedikerar till att rivstarta eller slutföra sitt manus. Vart är ni i processen i november tror ni?
Vad fint att höra, det var ett helt nytt uttryck för oss! Det hade varit fantastiskt att dedikera november till skrivandet, men vi fortsätter enligt ursprungsplan. :) Ambitionen är att avsätta en dag per vecka till skrivande, men det har varit tufft under hösten så här långt. Min (Lindas) plan är nu att återgå till planen och jag (Jens) kommer lägga fokustid under novemberlovet, när familjen är i Norrland och jag är själv på hemmafronten. Vi har precis lämnat in utkast på två förmågor för kundcentrering (förändringsledning och erbjudande) till våra vänner på BYWRTRS för feedback och under november ser vi fram emot att hantera den feedbacken, samt att fokusera på ytterligare två förmågor, kultur och leveransmodell.
"Vi har storyn i stort i våra huvuden men det tar längre tid än man tror att sätta tankarna på papper."
Hur säkra är ni nu på bokens titel?
Oj! extremt osäkra! Något med gör't tror vi, så titeln får spegla vår grundtro att gå från ord till handling i arbetet med kundcentrering
Eller på den allra första meningen?
Oj, oj - det är än så länge helt öppen mark!
Hur är dagstempen på svett vs glamour i författarlivet?
Ärligt talat, ganska svettigt, och med en känsla av dåligt samvete för att vi inte kommer fortare fram. Vi har storyn i stort i våra huvuden men det tar längre tid än man tror att sätta tankarna på papper. Flera gånger de senaste veckorna har vi sagt till varandra att nu skulle vi ha den här boken, tänk om man kunde snabbspola dit. Men det är bara att öppna locket på mac:en och klinka på, ett ord i taget...
Linda Öhling & Jens Wedin
Linda Öhling och Jens Wedin älskar CX. De föreläser och utbildar ofta tillsammans och har utvecklat Upplevelseblomman; en modell som stöttar företag att bli mer kundcentrerade. Nu skriver denna succéduo på en gemensam bok - följ deras resa på Linda och Jens LinkedIn.
Comments